Om mig

Mitt foto
ARTIST LIVET!! Tänkte dela med mig lite om hur det kan vara att jobba som artist och vad det livet innebär..verkar ju ändå ganska exotiskt och spännande för så många:-) Det är det..men det är också SÅ mycket mer... Den här bloggen kommer handla om jusst det! Bloggen handlar om mig och den är som en "öppen" dagbok. Skriver om vad jag gör, känner, om drömmar, tankar och livet! Jag bli lycklig av vackra saker och vilar gärna ögonen på dem. Jag är kreativ och det kan mynna ut i en tavla, ett långt blogg inlägg, en koreografi en skiss på en dröm klänning eller varför inte om-möblerad lägenhet:-) Så välkomna till min blogg! Till sist: I ignore expectations and I rule in the laboratory of my life! I can also travel places without moving one inch. I can do absolutley nothing and find it being everything!!

måndag 23 februari 2009

Ledare?


Att kliva tillbaka, ta ett litet steg bakåt, kan vara en väg mot framgång!

Tänker ofta så i ledarskaps sammanhang eller när jag funderar över min karriär eller helt enkelt bara i livet och i möten vi gör med människor.

I showbizz världen och restaurang miljö önskar jag fler kunde tänka så ibland...
Backa lite så kan något bra komma fram!

Alla som jobbar som ledare borde ha läst: " Det goda värdskapet" av Jan Gunnarsson och Olle Blohm.



Vi hade en av dem som gäster på Wallmans alldeles i början av säsongen
Boken kan absolut fungera som en vägledning för alla som jobbar inom service och definitivt för alla som har ledarskaps positioner

Det är nästan pinsamt om man inte läst den tycker jag!!

Några urdrag:

" Vid ett problem med en gäst skulle man kunna vända sig mot gästen och säga: Vad gör vi nu? och på så sätt visa att vi från och med nu delade gästens problem. "
DIALOG MED GÄSTEN!

Följande är kanske för Wallmans att tänka på i framtiden ( eller vilket företag som helst såklart):

" En helhet kan aldrig ta sina gäster för givet. Den måste bjuda både gamla och nya gäster ett värdskap som lockar dem att uppleva saker. Den måste ligga steget före och genom undersökningar och analyser ta reda på vad NÄSTA ÅRS GÄST FÖRVÄNTAR SIG. "

ha ha ha den här då:

"- Det hade varit en lång dag och vi hade fått ett enskilt rum i restaurangen, där satt vi tillsammans och hade mycket trevligt. Då började vi så smått att skoja om våra gäster i Åre. vi skrattade glatt åt den ena dråpliga historien efter den andra och tonen blev allt mer sarkastisk.
Tills en i gänget plötsligt avbröt oss och sa " det är nog inte så bra att vi sitter här och öppet föraktar våra gäster så här".
"men", sa jag, med skrattet bubblande i magen, "det är ju ingen som hör oss".
Benny såg på mig och sa " vi hör OSS".
Alla tystnade."

Såååå bra!!! "VI HÖR OSS!"

Den här boken borde vara en guide på alla ställen och speciellt till chefer, hovmästare och ledare på alla företag!

Vad är en bra ledare? Hur vill man vara som ledare? Vad vill man förmedla? Hur låter man? Vad visar man? Smittar man sin stress till dem man ska trygga? Har kunden alltid rätt eller har "vi" rätt? hmmmm mycket tar de upp i boken och de river upp jusst sådana gamla förlegade uttryck som jag precis skrev, nej kunden ska inte alltid ha rätt.... bland annat!

Läs den SNÄLLA!

PUSS I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar