Om mig

Mitt foto
ARTIST LIVET!! Tänkte dela med mig lite om hur det kan vara att jobba som artist och vad det livet innebär..verkar ju ändå ganska exotiskt och spännande för så många:-) Det är det..men det är också SÅ mycket mer... Den här bloggen kommer handla om jusst det! Bloggen handlar om mig och den är som en "öppen" dagbok. Skriver om vad jag gör, känner, om drömmar, tankar och livet! Jag bli lycklig av vackra saker och vilar gärna ögonen på dem. Jag är kreativ och det kan mynna ut i en tavla, ett långt blogg inlägg, en koreografi en skiss på en dröm klänning eller varför inte om-möblerad lägenhet:-) Så välkomna till min blogg! Till sist: I ignore expectations and I rule in the laboratory of my life! I can also travel places without moving one inch. I can do absolutley nothing and find it being everything!!

torsdag 13 augusti 2009

Gastroskopi!

Ja idag var dagen D.

Jag säger det rakt ut så är det sagt. Gastroskopi var det värsta jag någonsin varit med om.

Så funkar det:

Först fastar man i sex timmar innan. Inte ett glas vatten för ens förtäras för vid kräkningarna man garanterat får av att ha en meter slang ner i svalget kan göra att man kvävs av det som kommer upp i sådanafall.
Fastan gjorde mig inget, alls.

När jag kom till sjukhuset fick jag först träffa en sköterska.
Hon sprayade en slags tandläkarbedövning i halsen. Jag fick typ liknande en gång när jag åkte in till akuten med magsåret. Det känns helt enkelt som det gör när man får bedövningssprutorna hos tandläkaren, fast nu i hela munnen och svalget.

Läkaren satt och pratade lite med mig innan. Alla mina symptomer tydde på magsår redan men han sa att vid 27 års ålder har man sällan inte magsår. Mycket ovanligt.
Men har man kräkts blod två gånger och smärtor som liknar starka mens smärtor i ryggen är det ganska uppenbart.

Sedan börjar det.
Man får bita i en slags tratt för att inte tungan och tänderna skall skadas av instrumentet
Man ligger på sidan och sköterskan började, redan innan det blev smärtsamt gullade och tröstade hon mig...Skit konstig grej, precis som att säga till ett barn innan den har smakat på maten, "du gillar inte morötter", klart som fan man inte kommer gilla morötter, och om min trygghet denna gången inte var föräldrar så var det sköterskan, som sa på ett sätt åt mig redan innan det började "detta kommer bli hemskt" hmmm...(ps I lover morötter ds)

Förutom det lite överdrivna gullandet var hon och läkaren underbara! Jätte fina och jag kände mig trygg.

Sedan för de in den långa slangen med en lampa på (ett chip) de för in den i munnen ( oj, lät nasty, sorry) och ber en svälja, då skall den åka ner i magen.
Detta var helt OK för mig. Och andningen gick jätte bra.

Sedan började helvetet.
Förlåt ordvalen.

Först upptäckte de att jag hade något knas med övre delen av magen.
Sedan tog de slangen längre ner, blåste upp magen och tog ett slags prov. Då började det göra riktigt ont.
Jag började ulka och kräkas.
Sedan förde de den ännu längre ner, och nu sa doktorn något som jag uppfattade: ett sår, mmm ok, måste gå längre in."
JAg kände hela tiden var han var med lampan, kändes som om den stack ut genom magen.
När han nu gick längre ner var han alltså tvungen att putta på den genom ett litet hål som pga magsåret var svullet och irriterat
Detta gjorde så vansinningt ont.
Jag fick så mycket ulkningar och panik så jag försökte ta tag i slangen och började dra i den.
Jag ville verkligen bara få ut slangen ur min kropp.
Allt i min kropp gjorde så. Magen gjorde allt för att kasta upp det främmande föremålet och likaså mina armar.
Men sköterskan fick turligt nog tag i mina armar och sa mycket allvarligt åt mig att INTE röra instrumentet Det skulle bara bli värre om jag själv försökte få bort det.

Fy börjar gråta när jag skriver om det. Så antar detta är nyttigt att få ur mig...

Sedan började han långsamt dra upp det, tog några prover på vägen och oj vad jag kräktes.
Jag grät och skakade.

När instrumentet eller mer som det kändes struprännan var uppe hade jag ingen bedövning kvar, alls.
Mycket märkligt för de sa att den kunde sitta var i upp till en timme/halvtimme efter.
Jag antar att jag fått förlite smärtstillande.
Plus att läkaren förklarade att det pyttelilla hål som de var tvungna att föra in slangen i var så svullet och att det berodde på magsåret och att det gav mig smärtor. No shit shelock!



Sedan förklarade han allt.
Kändes så skönt att det jag faktiskt befarat var sant.
Hade ett relativt stort magsår innan tolfingertarmen.
Och något problem med övre delen av magen men det skulle tydligen inte gå att fixa...Något man bara har som man får leva med. Kul:-)

Så nu skall jag äta antibiotika tillsammans med magsårsmedicin.
Sedan skall jag bli frisk.

Just nu mår jag sjukt illa, har jätte ont i magen. Och vill sova hela tiden.
Kanske inte så konstigt att det gör ont med tanke på att jag haft en slang med en lampa på i ett öppet sår i magen... buhu stackars mig lite idag faktiskt

Men nu jävlar skall jag bli frisk, om en månad exakt har jag tänkt!

9 kommentarer:

  1. Älskade vännen, vad jag (och Cathy) har tänkt på dig idag....DUKTIGA, DUKTIGA du...nu är det gjort....nu ska du bli frisk. Fy, det lät inte som en rolig upplevelse...dom gick säkert inte lika långt in på mig...och jag hade ju inget sår som värkte heller...Jag blir hemma på lördag, foten som spökar...känns ju som om du borde vara det oxå..tänka på dig själv nu.

    Hoppas att vi snart kan ta en lunch...och bara mysa..i lugn och ro.

    Varmaste kramar till dig!
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Tack fina vackra människa!!
    Jag måste kolalt fel det står inte att jag ska jobba lördag...vet du om någon tror att jag ska det? Måste dubbel kolla!

    Du, jag tror bara du var mkt bättre än mig på att fokusera och vara lugn. Tror att de gick lika långt ner på dig som på mig. Men du har ju ett sånt fantastiskt lugn och du är verkligen en kämpe Hanna!!!

    Bra att du stannar hemma stackare, springer runt med avslitet ledband, my god!

    Miss U hoppas vi ses snart. KRAMAR!

    SvaraRadera
  3. Oj missade...självklart fika, snart! Vi rings om det tycker jag.
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Det var en resa det där! Hoppas jag aldrig behöver gå igenom det.

    Hoppas verkligen du blir bra och skönt att veta vad som gjort ont.

    Tankar till dig!

    SvaraRadera
  5. Tur som fan att du verkar vara en fighter tjejen... Lider med dig och hoppas du kommer skinande ut på andra sidan det här, men det ska nog inte vara några problem för dig! =) Jag håller mina tummar!

    KRAM

    SvaraRadera
  6. man har ju fött barn...men aj aj aj..det där vill jag aldrig va med om...
    krya på dej!

    SvaraRadera
  7. åh fina Inez, jag tänkte på dig hela dagen igår ... fy fy fy. Inge kul alls. Men nu är de gjort. Och om en månad är du frisk. Absolut!! =) Sen ska jag pyssla om dig i Åre om du får ont, de lovar jag. Ska fixa morötter, ha ha ;-)Fy sjutton va stark du är. Du är grym. Massa kramar och vackra tankar till dig, Puss och kram från mig

    SvaraRadera
  8. Huga huga huga vännen!! Men nu e det gjort och behövs inte göras igen, piuhuhu!
    Ta hand om dig nu ( ! ) bajskorv , stressa inte, annars kommer jag med en slang som straff, hehehehehe!

    Puss!

    Åsa

    SvaraRadera
  9. Åh fy sjutton!
    Helt sjukt!

    Man blir på något sätt peppad (fel ord, men kommer inte på nåt bättre...) till att ta det lite lugnare! Jag har haft magkatarrskänningar under nästan hela den här rep-perioden (jag repar ju musikalen "Mammor" parallellt oxå), och det är väl så det börjar...?!

    Hur som helst, det som du var med om känns ju inte som att man vill uppleva! Förstår inte hur du alltid orkar vara samma fantastiska, glada, goa, trevliga människa varje gång man ser dig trots att du har mått som du har mått!?! Beundransvärt!

    STOR pepp-kram till dig!

    -Jessie

    SvaraRadera