Om mig

Mitt foto
ARTIST LIVET!! Tänkte dela med mig lite om hur det kan vara att jobba som artist och vad det livet innebär..verkar ju ändå ganska exotiskt och spännande för så många:-) Det är det..men det är också SÅ mycket mer... Den här bloggen kommer handla om jusst det! Bloggen handlar om mig och den är som en "öppen" dagbok. Skriver om vad jag gör, känner, om drömmar, tankar och livet! Jag bli lycklig av vackra saker och vilar gärna ögonen på dem. Jag är kreativ och det kan mynna ut i en tavla, ett långt blogg inlägg, en koreografi en skiss på en dröm klänning eller varför inte om-möblerad lägenhet:-) Så välkomna till min blogg! Till sist: I ignore expectations and I rule in the laboratory of my life! I can also travel places without moving one inch. I can do absolutley nothing and find it being everything!!

torsdag 8 januari 2009

En kulen natt natt natt min båt jag styrde...


jag med backstage kortet

Jag är så fascinerad över flygplan och färjor!
Monstrioösa maskinerier med ett imponerande ingenjörskap.
Jag vill veta allt om dem, kanske inte absolut allt skulle inte fatta en tjhota när det blir för invecklat ( min morfar arbetade med att konstruera fartyg, han försökte allt förklara allt och lite till, förgäves ska ni veta:-)
Men iom att man faktiskt sätter sin fot på något som kan ta ens liv illa kvickt vill man ju faktiskt ha lite koll. Eller?
Nu tänker ni som känner mig: "hmmm, men varför har inte hon körkort då, för det är ju 1000000 ggr större risk att dö i bilen än i flyget eller på färjan, om hon nu vill ha sån koll". Men NEJ NEJ, har ni sett hur pluttig en bil är eller? Finns inget imponerande runt den alls, ok kanske en svart Ferrari då, men hur ofta hamnar man i en sån?

Jag bor i Fredhäll, Bromma flygplats är sjukt trafikerad om ni inte redan visste det. Jag kan stå i fönstret och bli lika imponerad av den vackra nakna flygplanskroppen som seglar ner över hustaken, lite läskigt, coolt, imponerande. Tänk att den stora klumpen kan flyga, precis som en humla, och som Micke Grahn, när han dansar;-)
Ok ok jag är inte dum, jag fattar ju varför den kan flyga på samma sätt som ett fartyg inte sjunker. Men ändå...

Så med en ihålig resväska ringer jag TaxiCard på måndag eftermiddag och ser fram mot en tripp med VikingLine, Cinderella. Väskan är alltså opackad för här skall det Taxfree:as!!!
Hamnar med en smått rasistisk chaufför som hytter och tutar på två muslimska mammor med barn för de råkade gå ut i vägen: "de tror de äger vägen, att de bara kan gå rakt ut"! sa han. Hmmm, ja jusst det för så gör ju bara muslimer och verkligen ALDRIG svenskar, IDIOT. Men jag bet mig i tungan för pengarna bränner ju inte direkt i fickan nu efter jul så vill ju inte att han börjar gräla med mig och låter taxametern rulla på.

Sedan ett hopp och två skutt senare så var jag ombord. Förra gången jag åkte med färjan var innan den blev en serie. Alltså var den inte lika överbokad förra gången, vilken lyckad PR för Viking-Line alltså!

Jag mötte upp Per Bredhammar som jag jobbat med i Oslo med Wallmans, och Anna och Greta som jag jobbade förra året på salongerna med.

Anna som jag bodde hos var i full gång med att repa in Greger och Marie som skulle bli understudys för ensemblen.

Hela resan var ganska piano och det var vad jag behövde. Skönt. Mycket show och inspiration.
Om jag innan skrev att schlager baren på Golden Hits inte var en show med pompa och ståt rent miljömässigt men artsit-och sångmässigt är Cinderella showen (som går under namnet wallmans schlager show,typ) faktiskt var ännu torftigare. OCH DÅ MENAR JAG BARA HUR SCENEN ÄR BYGGD, LJUSSÄTTNING, REKVISITA, KOSTYMER OCH ETC!!!! För artisterna här som på Golden är duktiga och några faktiskt fenomenala. Tycker dock lite synd om dem, de har bara ett podie och något som liknar två mini ramper som går mot podiet, och ett jätte dansgolv som inte är upphöjt, att röra sig på. Otroligt mycket tom yta att fylla ut och röra sig på plus att de bara är sex stycken i ensemblen. Blir alltså lätt en kylig och kal miljö att se på. Lite tråkigt för publiken, hoppas VikingLine funderar på att hosta upp några kronor och förbättra scenen framöver.

Artisternas arbetsdag ser ut som följande:

Runt 21.00 har de en slags Grand Opening, då kör de två nummer ur stora showen utan scenkläder.
Sedan har de ett rullande schema på två som skall sjunga lite vid pianot i restaurangen.
23.00 Börjar stora showen.
Sedan är de klara för kvällen. Och hela tiden därimellan hänger de typ i mässen, käkar sjukt mkt god mat.
Dagen efter börjar vid två, då har de 45 minuters show. sedan är båten tebax i sthlm, då har de en timme i land. Sedan far de iväg och gör rutinen om igen. Skit gött och roligt jobb, det enda negativa är väl att de kör fem dagar i rad, sedan fredag lördag ledigt, och sedan på igen...
Andra "båt-jobb" brukar vara ungefär 10 dagar på 10 dagar av... så sliter på deras psyken gör det. Annat vore omänskligt. Men de kämpar på. De är så fina mot varandra och det finns mycket kärlek.

Skönt för Anna tror jag att resan bara var i 24h... Jag tjatade nog hål i huvudet på henne om Färjan... varför skakar det? Vaddå brandlarm? Vad betyder det meddelandet? Var är livbåtarna? ahggghhhaaaa
Kunde inte somna förrän 05.30 när båten äntligen slutade gunga då den var i Mariehamn. Anna trodde inte sina öron. Vaddå gunga? jo du sa jag åt henne då jag väckte henne för inte kunde hon väl ligga där och sova när vi kanske skulle bli tvungna att springa mot livbåtarna och ta en bra plats...!!!! Hon försökte lugna mig genom att förklara att när det kommer en våg slår båten i lite och då skakar det... haha tror hon jag sa jag, vi har kolliderat med ett isberg Anna så på med kläderna så hoppar vi i en jolle o ror i land och trygghet. hon drog en suck, skrattade till lite och somnade om.
Samma reaktion fick jag av alla andra på båten när jag ville få medhåll i om att det varit en tuff natt på havet...

Landkrabba som jag är kysste jag den snöklädda marken när vi äntligen var i säkerhet. Åhhh Stockholm, jag kom tillbaka, levande!

Himla mysig resa var det, även om jag inte var ute bland alla kryssande människor nästan en endaste gång, bara när showerna var, sedan kröp jag tillbaka backstage med artisterna.

När vi satt i mässen och åt (som vanligt) kom Barbados dit för att äta.
Jag reagerar väldigt sällan på kändisar och ser inget spännande i att hänga med dem, vilket säkert beror på att jag rätt ofta hamnar där de är och vi är faktiskt i samma bransch, skillnaden är bara att de varit med i tv ( kommer ett helt inlägg om Tv/artister= kända ganska snart oxå, har funderat en del runt ämnet som ni kan gissa) och, VISSA av dem tjänar bättre.
Men en sak som slog mig när de satt vid bordet och åt var att om ingen sagt att det var dem skulle jag gissat på att det var något slags Punk band som var där och skulle giga ikväll, (varför det nu skulle vara ett punk band på en finlands färja vett i fan) för de var så stylade.
Vad hände med de turkosa paljetterna på de vita uppknäppta skjortorna och utsvängda jeansen? Eller med jeans skjortan och ett sånt där skitfult halsband som cowboys har? kanske till och med en skinnväst? ( fast jag har en svart skinnväst också men den är pytteliten och vrålsexig, grrr)
Jag fattar alltså inte. Skäms de över att de spelar dansbands musik så de klär ut sig till punkare i hopp om att ingen ska avslöja dem ? Eller har de bara dålig smak när det kommer till musik men helt ok klädsmak? Eller är det så att någon het stylist sagt att tant Inga faktiskt tänder på mhoikan frilla och trasiga jeans? Eller kan det vara så att skivbolaget fått för sig att någon fjortis ser skivan på statiol och tänker, hmmm detta måste vara cool musik för de ser häftiga ut och köper skivan?
Men gud, då borde de också se risken att fjortisens pappa kan stämma skivbolaget då dottern faktiskt kommer bli mobbad för att hon råkade lyssna på dansband, ofrivilligt!!!!!

Massa människor undrade om jag träffade Baren Håkan, (?) jo det klart, han jobbar ju där... What´s up with that???? Kan förstå, han gjorde intryck både i BAREN och i FÄRJAN, och han är ju ganska speciell, han är så sjukt nöjd med sitt liv och sitt arbete och kanske är det jusst det svenska Tv tittande hem blir fascinerade av? Att man faktiskt kan vara helt ok nöjd med det man har och inte behöva sträva och längta efter något mer. Att det fascinerar människor.
Jag är fascinerad av
Monstrioösa maskinerier och imponerande ingenjörskap, andra av Håkan och vissa av båda...

Puss o ses snart:-) I


Bild 1 från vänster: Anna repar med Marie, 2:Show-time!! 3:Anna backstage 4:Belöning! Godisskål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar