Om mig

Mitt foto
ARTIST LIVET!! Tänkte dela med mig lite om hur det kan vara att jobba som artist och vad det livet innebär..verkar ju ändå ganska exotiskt och spännande för så många:-) Det är det..men det är också SÅ mycket mer... Den här bloggen kommer handla om jusst det! Bloggen handlar om mig och den är som en "öppen" dagbok. Skriver om vad jag gör, känner, om drömmar, tankar och livet! Jag bli lycklig av vackra saker och vilar gärna ögonen på dem. Jag är kreativ och det kan mynna ut i en tavla, ett långt blogg inlägg, en koreografi en skiss på en dröm klänning eller varför inte om-möblerad lägenhet:-) Så välkomna till min blogg! Till sist: I ignore expectations and I rule in the laboratory of my life! I can also travel places without moving one inch. I can do absolutley nothing and find it being everything!!

måndag 12 januari 2009

Repa in här, repa ut där!


Då var vi igång igen då med showen och allt! Härligt att röra på sig igen och tjäna pengar igen:-)
Vi startade veckan med att repa ut Mr Simon ( som står till vänster i bild med armarna i ngn slags bön-position, inte koreogaferat så men men, haha)
Simon skall nämligen bli pappa i mars men bebisen har redan gett anspråk om att få komma ut och det höll på att bli riktig drama runt den för då hade den varit 3 månader för tidig, och Simon som inte ens hade köpt tillräckligt med nappar än... vilken kalabalik va? fast ännu värre (eller?) var ju att vi inte hade hunnit repa ut honom än.. Allt gick bra och den valde att stanna inne ett tag till, men nu är vi svettiga för den har tydligen lagt sig något slags "ok, jag kommer ut snart" läge...

Samtidigt som vi repar ut Simon repar vi också in Mr Henrik som varit sjukskriven i sex veckor tror jag, då han fått någon slags inflammation på stämmbanden stackaren... Men nu är han tillbaka och det är sjukt skönt. Inte bara för att Henke är en sån härlig person men också för att allt ser ut som det var skapat igen.
Varje gång någon är sjuk eller skadad eller helt enkelt inte kan vara med på showen är det jag som har som showkapten ansvaret att se till att showen ser bra ut och att allt faller på plats.

Vi säger att Åsa ringer mig på morgonen och säger att hon blivit sjuk och inte kan vara med ikväll.
Då har jag ett få par timmar att fundera ut en plan.
Jag börjar med hennes sång insatser. Har redan tillsammans med vår producent funderat ut ett reservschema för vem som skall sjunga vad om någon är sjuk. jag går först tillbaka till det och kikar. Sedan funderar jag ut hur vi skall fylla luckor i alla nummer. Det handlar inte bara om vem som skall stå var utan även i stämmpaket och allt vi gör runt om som gästerna inte ser. Tex, om Åsa drar ridån någon gång, om hon hämtar ut något till scenen som någon annan behöver, om hon på något vis kan ställa till det för någon annan under show genom att inte vara där... Jag kollar på filmen jag har inspelad från showen, nummer för nummer, skriver ner, fixar med lösningar. Sedan ringer jag vår pianist och berättar för honom vad som gäller och sedan snackar jag med ljud och ljusteknikern om de behöver höja någon annans mick, byta följespott etc...
Skall alltså ha full koll på alla i ensemblen och exakt vad de har för uppgifter förutom allt de gör på scenen.
När någon är sjuk måste de meddela det innan klockan 12.00 jusst för att allt jag precis räknade upp tar ca fyra timmar... man kan inte missa något! För publikens skull men framförallt för säkerheten och teknikens skull.

Så innan 12.00 alltså. MEN det har hänt flera gånger att vår restaurang chef Anette har sagt på vårat fem möte ( ett möte vi har innan vi börjar jobba som handlar om hur kvällen ser ut, vad som är slut i baren, hur många gäster etc..) att hon sagt:
"idag ska vi ta bort dansen på borden i "STOP" numret för gästerna lär vara för berusade för att klara av det, så... fix it!"
Då har jag alltså, 1 1/2 timme på mig att snabbt fundera ut lösningar, en lösning för dansarna, hur ska de ska röra sig på scenen, in och utgångar, fixa med ljuset, prata med roddaren om nya ideér etc... EN OCH EN HALVTIMME!!!
Att sätta ett nummer tar minst MINST fem timmars koreografi rep allt som allt, två timmar ljussättning, en halvtimme Rodd koll etc...
Och som om att det inte räcker har jag också mig själv att ta hand om.. Jag måste värma upp min kropp minst 30 minuter för att inte skada mig innan show, jag skall duka upp mina bord för ca 25 gäster, har extra uppgifter, som att fylla vattenflaskor, jag skall sminka mig, sätta upp håret, ta på avancerade scenkläder, preparera vattenglas till mig själv, ta ut brödkorgar till mina gäster etc...
I all stress och tidpress skall jag alltså vara konstnärlig och skapa!!!!!!!!!
Kanske låter sjuk i huvudet nu men: JAG ÄLSKAR DET!!!! Och ofta blir jag nöjd med resultatet, kan bero på att jag jobbar med så enormt proffsig ensemble i år. De är inga rockies och fattar på en gång vad jag är ute efter, älskar DEM! Plusatt jag själv gjort detta i många år och har koll på läget.

När jag kommer se tillbaka på detta livet om några år kommer jag nog inte förstå att jag fixade det. Och nästen helt utan magsår, bara lite magkatarr då och då men vem fan har inte det nu för tiden??

Kramar så ses vi snart:-)
/I



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar