Om mig

Mitt foto
ARTIST LIVET!! Tänkte dela med mig lite om hur det kan vara att jobba som artist och vad det livet innebär..verkar ju ändå ganska exotiskt och spännande för så många:-) Det är det..men det är också SÅ mycket mer... Den här bloggen kommer handla om jusst det! Bloggen handlar om mig och den är som en "öppen" dagbok. Skriver om vad jag gör, känner, om drömmar, tankar och livet! Jag bli lycklig av vackra saker och vilar gärna ögonen på dem. Jag är kreativ och det kan mynna ut i en tavla, ett långt blogg inlägg, en koreografi en skiss på en dröm klänning eller varför inte om-möblerad lägenhet:-) Så välkomna till min blogg! Till sist: I ignore expectations and I rule in the laboratory of my life! I can also travel places without moving one inch. I can do absolutley nothing and find it being everything!!

torsdag 1 januari 2009

Gott nytt år! Mitt livs första bloggande:-) Kul!!!

En myt säger ens att första timmar på det nya året kommer nyansera och spegla resten av hur ens liv kommer att se ut samma år... "oh lord hoppas verkligen inte" tänker väl ca två miljoner nyårsfirande svenskar med bakfylleångest idag!

Såvida man inte var i topp form hela natten, glad i hatten, snygg (även efter fem för många champangeglas och åtta "bättra på sminket på fyllan försök", i goda vänners lag och inte hade ett endaste tillstymmelse till: "nyårs-drack lite för mycket-var- trött-tjat-och-krångel-med-pojkvän/kompis/taxisnubbe", då kan man vara riktigt säker på att få ett toppen år!
Tro´t eller ej, men då kommer faktiskt mitt 2009 bli helt fabulöst fantastiskt för inget av det hände! TVÄRTOM!!!

Som artist kan man nog vara rätt så säker på att alltid få avsluta och starta året med att jobba, jul och nyår är lite av högsäsong för oss. Så jag körde ett pass med servering och 4.5h show på wallmans, även om hela arbetsdagen var 11h lång...
Wallmans salonger i Stockholm är alltså min arbetsplats fram till Juni i år, kommer bli ett återkommande ämne i den här bloggen, det skulle t.om kunna vara en dokussåpa.. tänk om kanal 5 skulle få upp ögonen för den här stället, skojar inte, högklassig drama varje dag!
Kommer berätta mycket mer om det mytomsbundna Teatergatan 3 där Wallmans ligger och lokalerna där som varit i blåsväder på 1800-talet med svenska konungar, varit klassat som bordell, varit ett världskänt jazz-ställe, Abba´s stammisställe när lokalen kallades för Atlantic på 70-talet och som numera sedan 17 år tillbaka heter Wallmans Salonger: starblocket för Sveriges artist-elit.

Men mer historia en annan dag och om Wallmans kommer ni få veta så mycket mer om då det faktiskt är en sådan stor del av mitt liv och som jag har så mycket av mitt hjärta i.

Nu tillbaka till nyår:

Glamoröst, underbart, kärlekfullt och ett sjuhelsike kalas, så startade det nya året för mig på Wallmans efterfest, som startade runt två på natten och höll på till, ja tidigt eller t.om sent imorse... men låt mig blicka tillbaka några timmar innan champangekorkarna flög i taket och konfettibomberna smällde loss:

Efter ett par lediga dagar under jul tänkte jag, kul köra en Wallmans kväll med massa goa glada gäster som vill ha gala och fira in det nya året med oss, sälja på en massa dyr skumpa och få en skön dricks som kompensation för inköpet av dyra nyårsblåsan, skit kul!
Men jag drog nitlotten den här kvällen. Det är det som är tjusningen med mitt jobb, man vet aldrig vilka slags gäster man kommer ha, och det kan betyda hela kvällen för en. Har man goa glada, intresserade gäster är livet toppen, man älskar sitt jobb och det man gör på scenen känns extra kul och lätt. Jag hade inte jusst dem igår:-(
In ramlar det..lite sådär lagom försent för att jag ska ha en lugn och skön start på kvällen, 30 ryssar! Det skulle absolut kunna vara hur kul som helst, de brukar vara duktiga på att dricka och hålla skön låda och vara riktigt generösa när det kommer till 10% regeln med dricksen, men det var inte de Ryssarna som kom igår. Nej, istället kom där 30 st som inte hade en aning om var de var, vad de gjorde där, vad de skulle äta, vad de ville dricka...vissa av dem visste inte ens att man skulle betala för sin vodka som man druckit upp så de var helt plötsligt borta. Och att få information om var de kunde vara av någon bordsgranne var helt omöjligt då kommunikationen mellan oss mest bestod av huvudnickningar och handgester, åhhhh varför jusst ikväll? Det var inte så här jag föreställt mig nyår på Wallmans08.

Men van som jag är efter 4 år inom yrket bet jag ihop och fokuserade på dem som faktiskt var intresserade av oss, showen och nyår i allmänhet.
Varje år sjunger vi ABBA´s Happy New Year lite lagom halv inrepat och skålar med gästerna från scenen och varje gång, varje år blir jag så rörd. Fastän det är den enklaste låten jag sjunger under hela showen så blir jag nerrvös och skakar på handen. Det är något obeskrivligt.
Om det beror på gästernas ögon, de ser så förhoppninsfulla ut, och att de faktiskt är här för vår skull, de vill se jusst oss, dela sitt nyår med oss eller om handsakningarna bara beror på att jag står på scnen utan massa koreografi och sångstämmor bara en mick och musikbakrunden vettitusan...
Men att det är en skön känsla som jag önskar alla mäniskor kunde få uppleva det vet jag helt säkert:-)

Så efter nyårs-sången och ett evighets plockande och städande efter showen fick vi till slut byta om till nyårsblsorna, sminka av oss, och på med nytt, fixa lite sedan festa med alla inbjudna bransch folk, vänner och respektive!
Och en helt underbar kväll blev det. Kanske mitt första helt lyckade nyårs firande. Det sjuka är att t.om taxiresan hem till Fredhäll med pojkvännen och hans bästa vän var festlig...

Så grattis till mig och alla andra lyckade nyårsfirare som fick en bra start på det nya året!
Och till er som inte var lika priviligerade som oss och hade en eventuell skit start på 2009 säger jag bara: Vem fan tror på myter?

Massa kärlek och hoppas vi ses här inne snart igen!
Värme I


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar