Om mig

Mitt foto
ARTIST LIVET!! Tänkte dela med mig lite om hur det kan vara att jobba som artist och vad det livet innebär..verkar ju ändå ganska exotiskt och spännande för så många:-) Det är det..men det är också SÅ mycket mer... Den här bloggen kommer handla om jusst det! Bloggen handlar om mig och den är som en "öppen" dagbok. Skriver om vad jag gör, känner, om drömmar, tankar och livet! Jag bli lycklig av vackra saker och vilar gärna ögonen på dem. Jag är kreativ och det kan mynna ut i en tavla, ett långt blogg inlägg, en koreografi en skiss på en dröm klänning eller varför inte om-möblerad lägenhet:-) Så välkomna till min blogg! Till sist: I ignore expectations and I rule in the laboratory of my life! I can also travel places without moving one inch. I can do absolutley nothing and find it being everything!!

måndag 19 januari 2009

MOT LJUSARE TIDER

Varit hemma och pysslat idag, plockat ner julen och börjar dekorera för ljusare tider... svårt. Känns ju inte direkt ljust ut om man tänker på ekonomin och framtiden. Men trot eller ej: Det lär bli ljusare tider, om inte annat så kommer vart fall våren se till det:-)

Längtar tills det är så där härligt ljust ute fram till tio elva på kvällen.
Eller när man ramlar hem längst Norrmälarstrand efter en utgång och det är ljust, varmt, måsar som sjunger och klockan 06.00.
Eftersom jag jobbar i krogbranschen brukar det vara på söndagar vi festar till och möter då ofta på måndag morgon buisness män i svarta kostymer på väg till jobben, jag iklädd paljett strassen, pumpsen, kuvertväskan och en 7/11 påse med mjölk och bröd i till bakfylle frulle.
De brukar faktiskt kolla underligt på mig när jag vinglar fram i ett kämpande om att hålla balansen på små spetsiga klackar, stinkandes som en hel spritbutik och makeupen hängandes tre centimeter ifran vart jag ursprungligen satt den tidigare på kvällen.
Men det skiter jag i då, har bara ett mål, HEM!
Men såklart, ibland undrar jag om de tror jag är på väg till jobbet i det skicket, de tänker nog att idag är det den stackars tjejens sista dag på jobbet...

Det kan vara något som ibland faller över mig, en slags dåligtsamvete känsla. När man ramlar hem full som en kastrull på en måndag. Detta är ju min kamp och mitt dilemma, något säger mig att mitt liv är "fel".
Att inte kunna somna vare sig jag varit ute (vilket knappt sker nu för tiden) eller bara varit hemma eller efter jobbet innan fem på morgonen. Dyngsrytmen är som jag skrev tidigare, åt helvete.
Det är väl inget fel med det men har ändå en känsla av barnslighet, oansvar och verklighetsflykt som hänger som ett mörkt moln över mig...

Borde inte ha det... jag jobbar, tjänar pengar, är ambitiös, tar hand om min kropp och själ, har ett underbart hem etc etc... men ändå... Är väl hjärntvättad av samhället.

Man "ska" ju jobba 9-17, äta mys/parmiddag på fredagar, festa på lördagar, se nio filmen helst BECK på söndagar, lägga sig senast 23.00 samma kväll, jobba hela veckan, storhandla och sedan går allt runt igen... Men så ser ju inte min verklighet ut på lååånga vägar.

Men om och om igen måste jag ju förstå att jag trivs så jäkla bra med mitt liv jusst nu. Har allt! Så måste sluta upp med normer som spökar i huvudet på mig. Kanske är det mitt mission att sprida en annan syn på hur samhället också kan se ut.. som sagt, ska verkligen gå med i "B" människornas klubb ( läs mer i inlägget "nattuggla").

Vart var jag? Jo, ljusare tider...

Har alltså börjat fundera om lite hur jag skall inreda min bostad inför våren.
Börjar med vardagsrummet för det är redan i grunden ljust inrett. Medans sovrummet får vänta för där är det murrigt och fjärran östernmysigt. Eller som min vän Daniel Fridberg hårt uttryckte det: ser ut som någon våldtagit INDISKA... tack Daniel.

Tänker löpare med kristaller som kommer skapa mysiga "solkatter" tillsammans med massa olika glaslyktor som hänger i fönsterna.
Sedan ska jag köpa ett härligt olivträd också... så roligt med inredning.

Har jobbar några kvällar också. Förlåt jag är verkligen dålig med att blogga om det... Är så trött efter showen så somnar ofta ganska direkt efter nervarvningen här hemma.
Men skall skärpa mig.

Bara dessa dagar har jag haft alla möjliga slags gäster... Allt från skit rika sällskap som åker Limo till och från Uppsala som gav mer än 30% dricks till de mest märkliga sällskap som satt parvis, var nog fyra par och INGET av dem ville tala till mig. Vare sig jag frågade om de ville ha mer att dricka eller om de firade något eller om de gillade showen. Måste ha utstrålat "prata inte med mig idag för om jag öppnar munnen får ni vinterkräk sjukan" eller något. hahahah ja ja vill man inte snacka behöver man inte, jag råkar älska att göra det bara.

Ska bli bättre på att blogga efter show, lovar.

Så länge:
Pössisar/
I

2 kommentarer:

  1. Du menar väl inte att du har ångest för att du inte lever ett 9-5 liv? För det första tror jag att det är många som skulle ge sin vänstra arm för att leva ditt liv, för det andra så kommer säkert en vardag in i ditt liv också en dag... på ditt sätt... och om det inte gör det - grattis... och för det tredje så undrar jag om det verkligen är så många som lever ett 9-5 liv i vår generation; med alla dessa akademiker, skådespelarare, hotell & restauranganställda, showartister, projektanställda som far och flyger överallt... Pöss

    SvaraRadera
  2. hmm du e fasen inte dum du vännen:-) hi hi!
    ska ta med mig dina fina ord in i mina "dygns-rytm ångest attacker"!
    Massa goa kramar

    SvaraRadera